خبرخوان جام نیوز
|
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ الاثنين ٢ صفر ١٤٣٩ Monday, October 23, 2017
 
کد خبر: 270846
نظرات: 4
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ - ۲۲:۴۱
جوان موفق ایرانی و یک گام برای یک تحول بزرگ؛ عکس
این جوان ایرانی به همراه یک تیم کارشناسی، موفق شده اند مواد فیلتر های سه بعدی را که تحولی در دنیای عکاسی است به دست آورند اما هنوز آن را به خط تولید نرسانده و قصد دارند در آینده آن را در خود ایران تولید کنند.
امید اسدی و عینک سه بعدی جوان موفق ایرانی و یک گام برای یک تحول بزرگ؛ عکس
به این مطلب امتیاز دهید
78.1% 21.9% بازدید

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز؛ عکاسي و فيلمبرداري سه بعدي در ايران هنر نوپايي است که به تازگي جاي خود را در خانه ها و آلبوم تصاوير باز کرده است.


همان طور که تلويزيون هاي سياه و سفيد جاي خود را به تلويزيون هاي رنگي دادند و تلويزيون هاي رنگي جاي خود را به تلويزيون هاي اچ دي و فول اچ دي دادند و از طرفي صداهاي مونو جاي خود را به استريو و سپس به "دالبي سوراند" دادند، قطعا هدف بعدي در صنعت فيلمسازي و عکاسي و توليدات بصري هنر سه بعدي استريوسکپي خواهد بود

 

با این مقدمه به سراغ جوانی می رویم که تنها 18 بهار از زندگی او گذشته اما به موفقیت بزرگی در این تکنولوژی نوپا در ایران دست یافته است.

 

بنابراین تصمیم گرفتیم تا ضمن آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز با تکنولوژی نوپا سه بعدی در ایران، این موفقیت را در گفتگو با وی در میان بگذاریم.

 

گفتگو با امید اسدی، عکاس و فیلمساز سه بعدی استریوسکوپ و فعال استریوسکپی در ایران و طراح اولین انیمیشن سه بعدی پرسپکتیو و کلیک زن تکنیک پلفریچ سه بعدی در ایران و نویسنده و عکاس کتاب سه بعدی 3d book

 

این جوان مخترع ایرانی می گوید: اگر ما به ریاضیات سری بزنیم فضای سه بعدی فضای برداری، دارای 3 بعد و یک مدل هندسی از جهان فیزیکی می باشد که ما در آن زندگی می کنیم.

 

این ابعاد 3 گانه معمولا با نام های طول و عرض و عمق یا ارتفاع شناخته می شود البته نام گذاری آن اختیاری است.


در فیزیک دنیای 3 بعدی، t به همراه زمان در یک فضای 4 بعدی قرار می گیرد که به فضای مینکوفسکی مشهور است.

 

مغز انسان دو تصویر را از دو چشم می گیرد و با هم ترکیب می کند و تصویر بعد داری همراه با عمق را می سازد.

 

به همین دلیل در تولید و فیلمسازی 3 بعدی از 2 تصویر با دو زاویه متفاوت استفاده می شود که در اصطلاح رایج سینمای فرانسه به آن ابجکتیف و معدل انگلیسی آن ابجکتیو است.

 

در سال 1840، شخصی به نام چارلز ویتستون وسیله ای به نام استریوسکوپ را به عنوان یک برجسته بین معرفی می کند و پس از 6 سال یک شخص آلمانی تکنیک عکاسی استریوسکپیک را ابداع کرد.


عکسبرداری سه بعدی بیش از 100 سال در جهان قدمت دارد اما در ایران به خوبی به مرحله تولید و بررسی نرسیده است و فیلم های سه بعدی نسخه های دی وی دی که به صورت کپی شده هستند و امروزه توسط اکثر فروشگاه های با عنوان فیلم اورجینال سه بعدی به فروش می رسد فاقد اعتبار هستند.

 

به این دلیل که نسخه های دی وی دی فقط استفاده تبلیغاتی آزمایشی دارد و تمامی فیلم های سه بعدی اصل و اورجینال، در قالب دیسک های معروف بلورای کمپرس فول اچ دی می شوند اما بیشتر فیلم های تقلبی که در فروشگاه های نامعتبر اینترنتی و با قیمت ارزان به فروش می رسد کپی و تبدیل شده از روی نسخه اصلی هستند که دیگر کیفیت اصلی خود را ندارند و فاقد استاندارد می باشند و فقط در یک صورت اینگونه فیلم ها را می توان استاندارد دانست که از مرحله فیلتر رایت و تدوین کمپرس مخصوص دی وی دی گذشته باشند و کیفیت آنها مناسب با پردازش دی وی دی و وب تنظیم شده باشد.

 

لازم است که بگویم فیلم های سه بعدی در خارج از کشور به صورت میانگین 40 دلار قیمت دارد که برای مصرف کنندگان ایرانی به صرفه نخواهد بود به همین دلیل تمامی فیلم های سه بعدی استاندارد در ایران کپی شده از روی نسخه اصلی و کاور آنها می باشد.


در عکسبرداری و فیلمبرداری سه بعدی همه چیز باید هماهنگ باشد و از قبل مورد ارزیابی و کارشناسی قرار بگیرد. یک ناهماهنگی در لغزش دوربین و لنز دوربین می تواند افکت سه بعدی را بر هم بزند و بیننده نتواند فیلم را از صفحه نمایش به سمت بیرون ببیند.

 

در یک فیلمبرداری سه بعدی همه عوامل میزان نور، میزان سن ها و شدت نور و کمپوزیسیون باید کنترل شود. اکثر اشتباهات فیلمبرداری سه بعدی در مرحله تدوین که به صورت کارشناسی تدوین می شود قابل تغییر و ترمیم است اما اشتباهات فوکوس و نابرابری لنز ها به هیچ عنوان قابل تصحیح نیستند.

 

برای فیلمسازی و عکسبرداری سه بعدی نیاز به کارگردان و کارشناسی سه بعدی می باشد که حداقل یک یک فریم عکس سه بعدی استاندارد را تجربه کرده باشد و تمام عوامل را کنترل کند.

 

نوع حرکت دوربین . زاویه دوربین . اشیا و میزان نور از عوامل مهم در فیلمبرداری سه بعدی هستند که کارگردان فیلم باید از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد و همچنین در تولید یک فیلم سه بعدی یا استریوفتوگرافی به لوازم و نرم افزارهای روز استاندارد و تخصص کافی در این زمینه مورد نیاز است.

 

فیلم سه بعدی یک نوع سینمای پویاست و با خطای دید عمیق بر درک بصری تاثیر می گذارد و با کمک جلوه های ویژه مخصوص سخت افزاری یا چشم افزاری خطای دید سطح و عمق یا دور و نزدیکی در تصاویر قابل رویت می شود.


فیلم سه بعدی از سال 1890 تا 2010 میلادی وجود داشته است اما چون تولید این فیلم ها نسبت به فیلم های معمولی هزینه چندین برابری دارد و نیازمند تلاش چندین برابری می باشد به فراموشی سپرده شده بود که در سال 1900 توسط دو شرکت معروف تا حدی به این سینما ها پرداخته شد و در فاصله سال های 2000 تا 2009 به اوج موفقیت خود رسید.


اولین فیلمی که خودم به روش استریوسکپی در سال 1386 تنظیم و شات کردم تمام قوانین بین المللی سه بعدی در آن رعایت شده بود که امروزه به عنوان فیلم سه بعدی گل های لاله زار شهرت دارد. این فیلم را در 4 قالب ویدیویی برای تلویزیون سه بعدی و برای سینما سه بعدی و برای اناگلیف و پلورایز تنظیم کرده بودم که در همان سال به دست هم میهنان رسید.


در سال 1387 به بعد متوجه شدم با استقبال مردم از تولیدات بصری سه بعدی، اشخاص سودجو اقدام به تولید عینک های سه بعدی اناگلیف کرده اند با عنوان ها و مارک های فریبنده که وجود خارجی ندارند.

 


فیلم های سه بعدی اناگلیف به صورتی طراحی می شوند که از دو رنگ قرمز و فیروزه ای تشکیل شده اند که در سال 2005 از رنگ ابی – قرمز و در سال 2003 از رنگ سبز و قرمز و در سال های ما قبل از آن، از رنگ زرد و ابی استفاده می شده است.

 

دلیل تنوع این رنگ بندی ها این بود که عینک بتواند طیف بزرگی از رنگ ها را کدک کند چون هدف رسیدن فنوتیپ سه بعدی به مغز بود و این نوع فیلم هازمانی معنا پیدا می کنند که با عینک خود سازگاری داشته باشند و اگر عینک استاندارد نباشد یا با کد رنگی فیلم هماهنگ نباشد عینک بدون کاربرد خواهد بود و در نهایت تصویر نهایی سه بعدی نیست و این می تواند باعث بدبینی مخاطبین به هنرنوپای سه بعدی در ایران منجر شود و آن را به تولید تمام محصولات سه بعدی جهانی نسبت دهند.

 

عینک های اناگلیف به صورتی می باشد که فیلتر قرمز مقابل چشم چپ و فیلتر فیروزه ای مقابل چشم راست قرار می گیرد البته تفاوت هایی بین چشم چپ و راست وجود دارد که به یک کمپانی مربوط می شود و عمومیت ندارد – لازم به ذکر است تمامی فیلم های سه بعدی جهانی از سال 2009 به بعد در اناگلیف به صورت قرمز و فیروزه ای تدوین شده اند.

 

فیلتر های سه بعدی به هیچ عنوان نباید کثیف، خش دار و یا ضخیم کدر باشند. باید به صورتی تولید شوند که وقتی توسط آن به یک عکس سیاه و سفید نگاه می کنید به رنگ خاکستری دیده شود اگر به هر رنگی جز خاکسری دیده شد عینک تقلبی است و در نوع پلاستیکی باید به محدب و تخت بودن لنز ها و شیشه های آن دقت کنید.

 

فیلتر ها و لنز های سه بعدی اناگلیف در دو کمپانی معتبر جهانی تولید می شود که فقط همین دو کمپانی، امتیاز تولید فیلتر ها را در کدهای استاندارد رنگی دارند که کاملا با فیلم اناگلیف مچ است، البته برای تولید لنز های سه بعدی در ایران اقداماتی انجام شده است.

 


در ایران امید اسدی به همراه یک تیم کارشناسی، مواد این نوع فیلتر ها را به دست آورده است اما هنوز آن را به خط تولید نرسانده ولی  قصد دارند در آینده آن را در خود ایران تولید کنند.


http://2dto3d.ir

 

http://www.worldphotographicclub.com/photographer/17664/omid_asadi


http://www.ephotozine.com/user/iran-230847


http://worldphoto.org/profile/membership-iran


http://www.worldphotographicclub.com/photographer/17664/omid_asadi


http://artdata.ir/panel/?id=73


http://honarmaan.com/?user=profile&detailid=243

 

115

4 نظر
نمایش نظرات
شما در حال پاسخگویی به نظر زیر می باشید:

نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
نظر متنی
نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
ارسال
آخرین خبر
Top