خبرخوان جام نیوز
|
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ السبت ٢٧ ربيع الأوّل ١٤٣٩ Saturday, December 16, 2017
 
کد خبر: 846879
نظرات: 2
تاریخ مخابره : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ - ۲۲:۱۳
جستاری در کلام خدا و معصومین؛
پاسخ به یک برداشت غلط درباره «لعن»
همانگونه که در احکامی نظیر "غیبت" استثنائاتی وجود دارد و راجع به آن در کتب فقهی و کلام علما توضیح مبسوط داده شده، در خصوص ممنوعیت لعن مؤمن [اصطلاحی] نیز موارد استثنا قابل ذکر است.
قرآن پاسخ به یک برداشت غلط درباره «لعن»
به این مطلب امتیاز دهید
100% 0% بازدید

به گزارش جام نیوز، برخی با استناد به روایاتی که در آن‌ها لعن کردن مؤمنان و مسلمانان مورد نهی واقع شده، چنین برداشت نموده‌اند که این قاعده‌ای استثناناپذیر است و نمی‌توان با ابزار "لعن" از هیچ امر نکوهیده‌ای که احیانا از یک مسلمان مؤمن [اصطلاحی] یا هم‌کیش شیعه سرزده است، ابراز برائت نمود.

اما چنین انگاره‌ای تا چه میزان قرین صحت است؟ و بر فرض صحت آن، آیا نمی‌توان در جواز لعن فرستادن بر قاتلان سیدالشهداء علیه‌السلام یا جنایت‌پیشگانی مثل آل‌سعود نیز تشکیک کرد؟!

 

از بررسی اجمالی آیات شریفه قرآن چنین استنباط می‌شود که خود خداوند نیز برخی گروه‌هایی را که در دسته‌بندی مسلمان و شیعه قرار دارند، مورد لعن قرار داده است. به‌عنوان نمونه:

 

* آنجا که پروردگار متعال افترا زنندگان به زنان پاکدامن و متهم کنندگان ایشان به «زنا» را لعنت می‌کند: «إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ» (نور/23)

پرواضح است که مفهوم زنا با تعریف قرآنی آن، در چارچوب شریعت اسلام قابل تصور می‌باشد. این بدان معناست که افراد مسلمان اگر به بانوان عفیفه تهمت ناروا بزنند، مستوجب لعنت‌اند.

 

* یا در آیه شریفه «وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فیها وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً» (نساء/93) صریحا مرتکب قتل عمد از جانب خداوند لعنت شده است. و می‌دانیم که این اختصاص به غیرمسلمان ندارد و مسلمان شیعه اثنی عشری هم مجاز به قتل عمد نیست.

 

* همچنین منافقین نیز که اظهار اسلام می‌کنند و طبق انگاره مزبور لابد نباید لعنشان کرد، در کلام الهی به کفار ملحق شده و مخاطب لعن قرار گرفته‌اند: «وَعَدَ اللّهُ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْکُفّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ» (توبه/68)

 

* «إِنَّ الَّذينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَريقِ» (بروج/10)

در این فراز از آیات نورانی قرآن کریم، اهل فتنه مادام که از توبه خودداری کنند، مستحق عذاب خوانده می‌شوند. اهل فتنه چه کسانی هستند و چه تعریف و خصوصیاتی دارند؟ آیا بسیاری از کسانی که عنوان مسلمان و شیعه را یدک می‌کشند در این تعریف نمی‌گنجند؟

 

* در آیه شریفه «الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الاَْرْضِ أُوْلَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّار» (رعد/25) پیمان‌شکنان و اشرار مفسد فی الارض در دایره ملعونان قرار داده شده‌اند. آیا چنین کسانی در میان مسلمانان سراغ نداریم؟!

 

* خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللّهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً» (احزاب/57) به‌راستی آیا این آیه که حاوی لعن الهی است، در شأن غیرمسلمانان نازل شده و مسلمانان را شامل نمی‌شود؟!

 

الغرض؛ به‌نظر می‌رسد همانگونه که در احکامی نظیر "غیبت" استثنائاتی وجود دارد و راجع به آن در کتب فقهی و کلام علما توضیح مبسوط داده شده، در خصوص ممنوعیت لعن مؤمن [اصطلاحی] نیز موارد استثنا قابل ذکر است؛ همانگونه که در بالا با استناد به آیات کلام الله تشریح شد.

 

گواینکه در روایات متعددی نیز شاهد لعنت فرستادن ائمه معصومین علیهم‌السلام به کسانی هستیم که از دایره مسلمین یا مؤمنین اصطلاحی خارج نیستند؛ مثل اهل رشوه، اهل ربا، اهل فتنه، مردان بی‌غیرت، عاق والدین و...

 

در پایان خاطرنشان می‌کنیم که بی‌گمان لعن ظالمین به واسطه موضعگیری که در برابر باطل ایجاد می‌نماید، موجب عدم تأثیر باطل در دل انسان و استقامت او در راه حق خواهد شد.

 

2 نظر
کلیدواژه ها:
حق  |  لعنت  |  لعن  |  فتنه  |  روایات  |  قرآن  | 
نمایش نظرات
شما در حال پاسخگویی به نظر زیر می باشید:

نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
نظر متنی
نام کامل:
ایمیل:
نظر شما:
ارسال
آخرین اخبار جام
آر اس اس ادامه
آخرین خبر
Top